Start

Hjärnvilja

Hjärnvilja arbetar med att få företag, föreningar, organisationer eller individer i symbios. Med det menas att vi drar emot ett enat mål och mår bra på vägen till målet. Genom samtal och stärkande övningar jobbar vi med att få fram lust, kreativitet och engagemang – och få bättre resultat och mer energi på köpet.

Stjärna cyan

Företag

Företagsamhet – Ledarskap – Engagemang: Dessa tre ord kan vara de roligaste som finns, men även de svåraste. Att utveckla organisationen, få de anställda med på tåget och se vinsten är fantastiskt. Men vad händer när tåget börjar spåra ur? Hur kan en människa hörsamma allas åsikter, kommunicera väl och samtidigt vara både ödmjuk och åtstramande? Hjärnvilja hjälper dig att lägga pusslet, stärka ledarskapet och hitta andrum.


Stjärna magenta

Idrott

Prestera smart: Att vara sitt absolut bästa jag när det väl gäller är en konst. Det är många parametrar som ska stämma för att vi ska stå överst på prispallen. För mig som personlig mental tränare är din prestationsutveckling det viktigaste. Det innebär att jag hjälper dig att få ut maximal effekt av dig själv, samtidigt som vägen fram till prispallen känns guldkantad och njutbar!


Stjärna orange

Privatpersoner

Inspireras och utmanas: Viljan att utvecklas är en stark drivkraft hos människan och den ska vi ta vara på. Hjärnvilja erbjuder individuell mental rådgivning vilken syftar till att skapa glädje, inspirera och utmana för att du ska nå just dina personliga mål. Det finns inga genvägar till förändring, men med din vilja och mitt stöd och engagemang skapar vi förutsättningar för att du ska uppnå det du idag bara vågar drömma om.


Jag erbjuder

Oavsett du driver företag, är idrottare eller privatperson så finns Hjärnvilja till för dig och din målsättning. Viljan att utvecklas är en stark drivkraft hos människan och den ska vi ta vara på. Genom föreläsningar, workshops och individuell mental rådgivning får du det stöd och det engagemang just du behöver.

Workshops

Jag tillhandahåller workshops för mindre grupper/lag som vill stärka teamkänslan och tillsammans använda övningar sprungna ur den mentala träningen för att införliva sin målbild, må bättre och prestera optimalt.

Föreläsningar

Föreläsningar för större grupper som är nyfikna på mental träning och vill veta mer. Eller för er som redan arbetat med mental träning men som vill komma längre och nå ännu högre mål.

Mental träning

Individuell mental rådgivning passar alla som önskar förändra eller optimera något i sitt liv. Oavsett om du har för avsikt att tävla OS, gå ner 20 kg i vikt eller driva en miljardkoncern så hjälper den mentala träningen dig att prestera optimalt och samtidigt må bra.


Maria Nilsson

Hjärnvilja är synonymt med mig, Maria Nilsson och Hjärnviljas bakgrund är lång och brokig och börjar egentligen redan när jag var liten. Idrott har alltid legat mig varmt om hjärtat och även intresset av att stå på scen. Tillsammans med sista pusselbiten, fascinationen över människan, har jag under mitt liv byggt upp en grund som Hjärnvilja idag vilar på.



image

50%

UTMANINGAR



50%

ENERGI



10%

MERSMAK



110%

= PRESTATIONSUTVECKLING EXTRA ALLT


Blogg

Följ Hjärnviljas blogg för fler tankar, utmaningar och ämnen som berör oss alla!


25
Tro på dig själv!
2014-08-25 | Mental träning

Det finns så mycket saker vi säger, men som vi inte alltid har klart för oss varför vi säger. ”Tro på dig själv” anser jag vara ett sådant. Om vi inte vet vad det faktiskt betyder att tro på sig själv så är det svårt att ta till sig detta budskap.

Att säga till någon att den ska tro på sig själv är snällt och peppande, men kan även verka luddigt och svårköpt. Kanske för att det är svårt att se vad det innebär att tro på sig själv. Jag skulle säga att uttrycket innebär ”Se dig själv göra det” och ”det” kan i det här fallet vara precis vad du vill. Vinna guld, gå ner 10 kg i vikt, skapa en ny rutin, börja träna, sluta röka. Oavsett vad ditt ”det” är så behöver du se dig själv genomföra handlingen innan du sätter igång – det skapar nämligen förutsättningar för din kropp, hjärna och omgivning att hantera din tro på dig själv = ditt beslut.

Innan du för din inre syn klarar av att se dig genomföra det du vill så kommer det vara otroligt svårt att lyckas. Vi behöver mobilisera kropp och hjärna för att få dem att arbeta för oss och inte emot oss och ett bra sätt att göra detta är just visualisering. Så länge du ”bara” vill något, men egentligen inte tror på att just DU kan genomföra det så kommer det att kännas väldigt tungt, svårt och förmodligen kommer du inte hela vägen fram till målet. Om du däremot kan se dig själv korsa mållinjen först, komma i de mindre jeansen eller sätta din fot på gymmet. Om du kan se dig själv utan cigaretter eller med guldet runt halsen. Om du kan se det och känna det, så kommer du också att kunna genomföra det.

Sen finns det en till viktig aspekt: Omgivningen. För på vägen till seger är det skönt med andra runt omkring som peppar oss. Något som nyligen hände i min umgängeskrets är ett gott exempel på detta. Det är lätt att på söndag morgon återigen upprepa orden ”jag ska aldrig mer dricka”, för att nästa fredag och lördag vara där igen. Detta är mer regel än undantag och hur många tror egentligen på någon som säger ”jag ska aldrig mer dricka”? För några månader sedan sade en av mina vänner att hen numer inte skulle dricka alkohol. Skillnaden var att hen, efter många år av ”jag ska aldrig mer dricka-söndagar”, nu faktiskt kunde se sig själv genomföra detta. Se sig själv utan alkohol, se sig själv nykter i situationer där alkohol alltid förut fanns med i bilden. Att lita på hens beslut var inte svårt, ej heller att respektera det till fullo.

Så nästa gång du vill något, nästa gång du slänger ur dig ett ”skulle vara schysst om en kunde…” – visualisera då dig själv göra just det. OM du lyckas se dig själv genomföra just detta, vad blev då känslan? Kändes det svårt och hopplöst? Kändes det häftigt och spännande? Känns det roligt och engagerande? Känn efter, för känns det mer plus än minus så har du en bra start. Känns det som att du redan är där, då är saken klar. Berätta sedan för dig själv och så många som möjligt vad du just har bestämt dig för. När du berättar för andra cementerar du beslutet i dig själv och arbetet blir så mycket lättare när du har support i din närhet.

Om du verkligen vill uppnå något i ditt liv, se då till att din inre syn är snäll emot dig = att du tror på dig själv – då behöver du knappt ens kämpa, då är det bara att segla mot seger.

Kommentera
08
SM-guld
2014-07-08 | Mental träning

Jag har ännu inte riktigt landat efter helgens SM-bravader i Borås. SM-veckan avslutades i söndags och då bjöd bland annat Sveriges truppgymnastelit på en härlig show i Boråshallen. Däribland fantastiska VGGF (Västerås/Gefle) som jag har haft förmånen att jobba mentalt med sedan i januari. Under detta halvår har gymnasterna utvecklats något enormt. Inte bara voltmässigt utan framförallt så har ett lugn och en trygghet lagt sig över truppen. De ser varandra, de hjälper varandra och de har lyckats med att få en slående samstämmighet i friståendet – trots att det är två olika lag som slagits ihop och de har endast tränat tillsammans en gång i veckan .

Att sitta på läktaren och se deras prestationer är obeskrivligt. Trycket från VGGFs hejarklack var enormt, vilken kärlek som levereras till våra kära gymnaster och vise versa. På golvet är det kamp och fight, men samtidigt är där en enda stor familj där alla respekterar och bryr sig om varandra. Svårslaget. Jag kan verkligen förstå varför människor älskar truppgymnastik mer än nåt annat.

Jag fick samtidigt möjlighet att avverka några fler minuter på mina ”15 minutes of fame”. SVT1 sände direkt ifrån Boråshallen och jag fick äran att stå i Kiss&Cry-corner och invänta poängen. Den enorma stoltheten när poängen levereras, glädjen i hur mycket laget har höjt sig sedan Svenska Cupen i maj. På knappt två månader har en stor utveckling skett och framförallt i friståendet synliggörs detta, samstämmigheten lyser igenom. För att inte tala om Emils trippel på tumbling som till och med chockade kommentatorerna. Vilken underbar avslutning på VGGFs tävling.

Att ha kunnat bidra med lugn, glädje, energi och goda råd till detta härliga gäng betyder så otroligt mycket. Jag lär känna dem alla mer än de anar. Jag ser, jag skriver ner, jag vänder och vrider, jag testar övningar, jag pushar, jag noterar, jag läser av och till slut har jag målat en tavla av var och en av dem. En tavla som sedan kan utvecklas och skruvas till, kan stärkas upp och finslipas. Allt för att skapa en högpresterande välmående individ.

Att nu behöva lämna detta lag känns tungt, det är baksidan med den mentala träningen. Som MT behöver jag hålla mig bakom, i periferin, hoppa in där det behövs, hjälpa till, stötta, se, älska dem alla för de underbara människor de är – för älskar jag dem inte så kan jag inte göra ett bra jobb. Sen är tävlingen slut, laget löses upp, det är över för denna gång.  Jag hänger kvar här en stund, låter mig själv glädjas och sörja färdigt. För att sedan finna nya projekt, med nya underbara människor och ett nytt mål, en ny klättring, ett nytt guld.

VGGF – ni är fantastiska. Ni tog SM-guld. Ni vann vänner för livet. Ni är värda allt gott. Tack för att ni släppte in mig i ert underbara gäng. Jag glömmer er aldrig.

Jag har bara ett sista tillägg:

Always in life
no matter what you’re aiming for
no matter how hard it seems
promise me one thing
Go for GOLD!

Kommentera
18
Går du på repeat?
2014-06-18 | Mental träning

Brukar du lyssna på dig själv? Det är svårt, för vi är så vana, orden bara passerar och samma sak sägs ofta gång efter annan. Det är inget vi reflekterar över. Inte heller när vi pratar med någon som vi känner väl reagerar och reflekterar vi särskilt ofta. De säger det vi förväntar oss att de ska säga. Och säger det något annat så lyckas vi oftast tolka in det i mallen för vad som borde ha sagts.

Men då och då kan det vara nyttigt att stanna upp och lyssna. Framförallt om vi känner att vi har något som stoppar oss i vår vardag. För det som stoppar oss är ofta orden som vi repeterat så många gånger.

Om du inte tycker om att göra något, säg att du inte tycker om att hålla föredrag och presentationer, då är det ofta det du säger till dig själv varje gång som detta kommer på tal. När du själv behöver göra det, när andra gör det, när någon pratar om det. Varje gång så halkar orden ur dig ”Usch, jag hatar att hålla presentationer!” eller ”Hålla föredrag är det värsta jag vet”. Det betyder att varje gång detta på olika sätt kommer på tal så skapar du en negativ känsla i dig själv. Vem vill ställa sig på en scen om den tretusentvå gånger tidigare har hört att det här är det värsta som finns. Här strejkar givetvis kroppen (eftersom det är våra cellminnen som minns obehaget när du säger dessa ord) och reagerar med att svettas, stamma, få yrsel och du upplever att du gör bort dig – och vips har du cementerat känslan ytterligare: ”Jag ÄR verkligen usel på att hålla föredrag!”

Om du däremot vänder orden och gör det till något hoppfullt. ”Åh, vad jag skulle vilja lära mig att hålla föredrag!” eller ”Jag vågar inte idag, men det är klart att jag skulle vilja lära mig”. Försök att hela tiden använda uttryck som visar att det är spännande, roligt och som gör dig hoppfull istället för nedslagen så kommer du så sakteliga känna att kroppen byter fokus. När ni pratar om presentationer kanske kroppen istället reagerar med att bli nyfiken och nästan lite sugen på att testa.

Du lurar ändå dig själv hela tiden, så varför inte lura dig att tro något positivt om dig själv istället för något som nedvärderar dig?

Kommentera