Arkiv
målbild

  • 25 augusti 2014

    Tro på dig själv!

    Inga kommentarer

    Det finns så mycket saker vi säger, men som vi inte alltid har klart för oss varför vi säger. ”Tro på dig själv” anser jag vara ett sådant. Om vi inte vet vad det faktiskt betyder att tro på sig själv så är det svårt att ta till sig detta budskap.

    Att säga till någon att den ska tro på sig själv är snällt och peppande, men kan även verka luddigt och svårköpt. Kanske för att det är svårt att se vad det innebär att tro på sig själv. Jag skulle säga att uttrycket innebär ”Se dig själv göra det” och ”det” kan i det här fallet vara precis vad du vill. Vinna guld, gå ner 10 kg i vikt, skapa en ny rutin, börja träna, sluta röka. Oavsett vad ditt ”det” är så behöver du se dig själv genomföra handlingen innan du sätter igång – det skapar nämligen förutsättningar för din kropp, hjärna och omgivning att hantera din tro på dig själv = ditt beslut.

    Innan du för din inre syn klarar av att se dig genomföra det du vill så kommer det vara otroligt svårt att lyckas. Vi behöver mobilisera kropp och hjärna för att få dem att arbeta för oss och inte emot oss och ett bra sätt att göra detta är just visualisering. Så länge du ”bara” vill något, men egentligen inte tror på att just DU kan genomföra det så kommer det att kännas väldigt tungt, svårt och förmodligen kommer du inte hela vägen fram till målet. Om du däremot kan se dig själv korsa mållinjen först, komma i de mindre jeansen eller sätta din fot på gymmet. Om du kan se dig själv utan cigaretter eller med guldet runt halsen. Om du kan se det och känna det, så kommer du också att kunna genomföra det.

    Sen finns det en till viktig aspekt: Omgivningen. För på vägen till seger är det skönt med andra runt omkring som peppar oss. Något som nyligen hände i min umgängeskrets är ett gott exempel på detta. Det är lätt att på söndag morgon återigen upprepa orden ”jag ska aldrig mer dricka”, för att nästa fredag och lördag vara där igen. Detta är mer regel än undantag och hur många tror egentligen på någon som säger ”jag ska aldrig mer dricka”? För några månader sedan sade en av mina vänner att hen numer inte skulle dricka alkohol. Skillnaden var att hen, efter många år av ”jag ska aldrig mer dricka-söndagar”, nu faktiskt kunde se sig själv genomföra detta. Se sig själv utan alkohol, se sig själv nykter i situationer där alkohol alltid förut fanns med i bilden. Att lita på hens beslut var inte svårt, ej heller att respektera det till fullo.

    Så nästa gång du vill något, nästa gång du slänger ur dig ett ”skulle vara schysst om en kunde…” – visualisera då dig själv göra just det. OM du lyckas se dig själv genomföra just detta, vad blev då känslan? Kändes det svårt och hopplöst? Kändes det häftigt och spännande? Känns det roligt och engagerande? Känn efter, för känns det mer plus än minus så har du en bra start. Känns det som att du redan är där, då är saken klar. Berätta sedan för dig själv och så många som möjligt vad du just har bestämt dig för. När du berättar för andra cementerar du beslutet i dig själv och arbetet blir så mycket lättare när du har support i din närhet.

    Om du verkligen vill uppnå något i ditt liv, se då till att din inre syn är snäll emot dig = att du tror på dig själv – då behöver du knappt ens kämpa, då är det bara att segla mot seger.

  • 26 april 2014

    19 – Gas eller broms

    2 kommentarer

    Har du någon gång blivit sjuk i början av semestern?

    Visst är det frustrerande att börja semestern med en rejäl förkylning – ”Samma visa nu igen”. Men det kroppen har gjort är att den har hållit ut under hela tiden som du har tryckt foten på gaspedalen. Hela vägen in i mål, tills du istället lade foten på bromsen och saktade in. Då såg den sin chans att verkligen däcka dig rejält.

    Det du egentligen har gjort är en målbild med ett bestämt slut. De sista veckorna innan semestern är hektiska, men du vet också vad du behöver få klart innan du kan gå på ledighet – det ger dig en klar målbild. Och den har det viktigaste – en deadline. Ett bestämt avslut. Det kommer att gasas hit, men inte längre.

    Dessvärre gasar vi väldigt ofta i våra liv, nästintill hela tiden håller vi foten på gaspedalen. Ofta tillsammans med att vi ständigt tänker ”Jag måste sluta stressa”, ”Jag jobbar för mycket”, ”Jag är så trött”. Alla dessa kommandon har ett gemensamt – de lägger foten på bromsen. Men precis som med en häst som blir förvirrad när den känner att skänklarna driver på samtidigt som någon drar i tyglarna, på samma sätt blir vår kropp förvirrad över de dubbla kommandon som sänds ut från vår hjärna, ut i vår ryggmärg och in i varje cell. Är det på eller av? Är det on eller off? Är det gas eller broms?

    Kroppen är alltid villig att hjälpa oss. Den hjälper oss med det vi vill ha ifrån den – om vi på ett enkelt bildligt sätt berättar för kroppen vad det är vi vill åt. Om vi istället skickar dubbla budskap så kommer kroppen med allra strösta sannolikhet att bli frustrerad, trött, orkeslös och tillslut så brakar vi rakt in i den berömda väggen.

    En bra övning är att ta 5 minuter efter lunch där du sitter på en stol, blundar och bara andas. Ställ klockan på 6 minuter, men berätta för din kropp att du ska sitta i 5 minuter. De första gångerna kommer du säkerligen ”vakna upp” när alarmet ringer, men ju mer synkad kropp och hjärna blir, ju lugnare och mer balanserad du blir – desto närmare 5 minutersstrecket kommer du att ”vakna upp” av dig själv. Kroppen vet hur långt 5 minuter är, men den behöver fritt utrymme i hjärnan för att kunna känna in.

    Prova detta och se, hur nära 5 minuter kommer du?